cranes1_1

Czym są luzowniki oraz zwalniaki i jakie jest ich zastosowanie?

Zwalniaki, zwane także luzownikami, stanowią istotna część wszelkiego rodzaju urządzeń dźwigowych. Znajdując zastosowanie w hamulcach szczękowych, tarczowych lub po prostu urządzeniach pracujących w ruchu posuwisto-zwrotnym, stają się one bezcenne dla prawidłowej pracy całej maszyny. Dlaczego niepozorne luzowniki są tak ważne? Jakie są rodzaje zwalniaków? Jak funkcjonują hamulce, w których wykorzystuje się luzowniki? W niniejszym tekście postaramy się odpowiedzieć na te pytania. Miłej lektury!

Luzownik hamulcowy – czym tak naprawdę jest i co robi?

Najprościej rzecz ujmując – luzownik to element, który odpowiada za zwalnianie, czyli odblokowywanie hamulców. To niezbędna część wpływająca na pracę całego układu hamulcowego, a co za tym idzie – także na bezpieczeństwo operatora danej maszyny. Dlatego należy się upewnić, że wykorzystywany luzownik hamulcowy jest wykonany z materiałów najwyższej jakości, a ponadto utrzymany w dobrym stanie. Wykorzystuje się je we wszelkiego rodzaju urządzeniach pracujących w ruchu posuwisto-zwrotnym, a więc w zaworach, zasuwach, systemach opuszczania bądź podnoszenia zapór, a także oczywiście w urządzeniach dźwigowych.

Zwalniak elektrohydrauliczny – czym się charakteryzuje?

Wyróżnia się dwa najważniejsze rodzaje zwalniaków – elektrohydrauliczny oraz elektromagnetyczny. W niniejszym akapicie skupimy się na pierwszym z wymienionych typów luzowników. Zwalniak elektrohydrauliczny jest wykorzystywany przeważnie w hamulcach tarczowych oraz szczękowych. Luzownik tego rodzaju z odpowiednią mocą wysuwa tłoczysko na dany skok, a ponadto, dzięki zabudowanym wewnątrz sprężynom, wywołuje moment zwalniania. Zwalniaki elektrohydrauliczne są zazwyczaj większe od elektromagnetycznych odpowiedników. Tego typu części warto uzupełnić odpowiednim olejem, który zwiększy efektywność pracy i ułatwi ich konserwację. Elektrohydrauliczne luzowniki są najczęściej zasilane przy pomocy trójfazowych silników indukcyjnych klatkowych.

 

 

Zwalniaki Elektropax

 

Zwalniak elektromagnetyczny

Zwalniaki elektromagnetyczne służą do odblokowywania hamulców ciernych. Zazwyczaj są one stosowane w sporych rozmiarów hamulcach segmentowych. Podobnie jak modele elektrohydrauliczne, wykorzystuje się je we wszelkiego rodzaju urządzeniach i obwodach pracujących w ruchu posuwisto-zwrotnym. Największą popularnością cieszy się zwalniak elektromagnetyczny typu Dzem – dostępny w wielu wariantach i konfiguracjach, co umożliwia łatwe dopasowanie konkretnego modelu do wykorzystywanego w pracy sprzętu. Warto zadbać o to, by luzownik został wyposażony w odpowiednie cewki.

Hamulce szczękowe – jak działają?

Hamulce szczękowe bez wątpienia można uznać za jeden z najważniejszych elementów urządzeń dźwigowych i suwnic. W terminologii branżowej zwane raczej hamulcami bębnowymi. W przypadku pojazdów takich jak np. samochody osobowe zostały one zastąpione modelami tarczowymi, jednak wciąż stosuje się je w urządzeniach dźwigowych. Oczywiście istnieją różne typy hamulców bębnowych – te stosowane przykładowo w suwnicy będą znacząco różnić się pod względem budowy i wymiarów od modeli montowanych w chociażby autach ciężarowych. Układy hamulcowe w suwnicach i urządzeniach dźwigowych są kluczowe dla odpowiedniej, bezpiecznej pracy maszyn – odpowiadają one m.in. za opuszczanie, podnoszenie, a także utrzymywanie ładunku w konkretnej pozycji, a ponadto umożliwiają zatrzymanie elementów dźwignicy w wybranym położeniu. Domyślnie szczęki hamulca są zaciśnięte na bębnie, ze względu na bezpieczeństwo pracy. Luzownik zwalnia ich nacisk, umożliwiając operowanie urządzeniem.

Hamulce szczękowe, a co za tym idzie – także zwalniaki elektrohydrauliczne i elektromagnetyczne są kluczowe dla prawidłowej pracy suwnic oraz innego typu urządzeń dźwigowych. Dlatego warto postawić na jakość i zaopatrzyć się w sprzęt od sprawdzonego dostawcy, który gwarantuje nabycie wyjątkowo solidnych części, które umożliwią bezawaryjną pracę maszyn przez długie lata.

Tagi: Brak tagów

Możliwość komentowania została wyłączona.